Köp

Vi har valt att alltid ha bästa pris på våra varor. För att du skall känna dig trygg i ditt köp hos oss lämnar vi till och med prisgaranti. Det innebär att om du hittar samma vara till ett lägre ordinarie pris någon annanstans får du mellanskillnaden tillbaka. Prisgarantin gäller under samma förutsättningar (fraktvillkor m.m.). Prisgarantin gäller upp till en månad efter beställning och måste styrkas med annons, offert eller liknande.

Alla priser på hemsidan är inklusive moms. Kungsmöbler reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel som kan finnas på vår sida eller i våra annonser. När du lägger en beställning skickas en preliminär orderbekräftelse till dig via e-post. Om du har frågor eller om du vill ändra något kontaktar du oss via e-post eller telefon. Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra Allmänna villkor, priser, sortiment, beskrivningar eller bilder på hemsidan.

Frakt & Leverans   

Kungsmöbler erbjuder fri frakt inom Sverige men fraktkostnader samt avgifter tillkommer vid leverans av varor som väger över 20 Kg vid leverans till Norrland, Dalarna och Gotland mail för prisförslag eller ring till butiken. Vid öppet köp betalar du returfrakten och ansvarar för varans skick under returfrakten. Vid köp i webbshoppen kan du alltid välja att hämta dina varor i butiken. Annars skickar vi dina nya möbler med t.ex. DHL, posten eller med våra egna bilar.

Som kund belastas du för returfrakten. Vid utnyttjande av öppetköp skall du ange skäl om ditt beslut. Bilder på varan och emballagets skick måste skickas till info@kungsmobler.se

Leverans av möbler

Hemleverans sker normalt vardagar mellan 08:00 – 18:00 till närmaste port, grind eller garageuppfart. Vi erbjuder uppbärning mot en avgift, ring eller maila för prisförslag.

Tiden tilldelas beroende på var i landet du bor. Tänk på att leveranstiden angiven på hemsidan är preliminär. Du som kund kommer att bli aviserad per telefon av transportföretaget dagarna innan leverans för närmare information om leveransdag och tid. Du blir då tilldelad ett tidsintervall (ej exakt tidpunkt). Tidsintervallet tilldelas dig beroende på var i landet du bor.

Vid ej mottagen leverans har Kungsmöbler rätt att debitera beställare en avgift för returkostnad.

Om din försändelse är av sådan karaktär att den skall hämtas ut hos ombud kommer detta att meddelas dig. Paketet skall hämtas ut från ombud inom den tid som anges i aviseringen. Paket skall normalt hämtas ut personligen mot uppvisande av legitimation och försändelsenummer. Du som kund kommer få en avisering om var och när paketet skall hämtas. Hämtas paketet ej ut från ombud äger Kungsmöbler rätten att debitera kunden 295 SEK inklusive fatkuraavgift för varje ej uthämtad order. Vid utebliven hemleverans som uppstår genom att kunden ej tar emot försändelsen trots upprepade försök till kontakt eller överenskommen leveranstid av transportbolaget äger Kungsmöbler rätten att ta ut en avgift om 1495 SEK inklusive faktura- och expeditionsavgift.

Leverans av mattor & lampor

Skickas min matta till ett ombud eller med hemleverans?
En del mattor går att vika och kan då skickas med DHL till ett ombud.

När paketet/rullen har en längd på 160cm eller mer skickas det med DSV hemleverans.
När paketet/rullen har en längd upp till 160cm skickas det med DHL och hämtas ut på din närmsta DHL Service Point.
Det är alltså inte mattans längd som räknas utan längden på paketet eller rullen. Undrar du över hur just din matta kommer att skickas, vänligen ring eller maila till oss så hjälper vi dig.

Avhämtning

Både butiken och lagret ligger i Jönköping för avhämtning.

Transportansvar

Kungsmöbler ansvarar för eventuellt skadad eller förlorad vara under transporten till kunden. Kunden ansvarar för varan under eventuell retur.

Skötselråd

  • Bonded Läder
  • Torka av tyget med en lätt fuktad, mjuk trasa.
  • Är olyckan framme, torka direkt bort överflödig vätska/smuts med en torr trasa för att undvika att det sätter sig i tyget.
  • Använd enbart produkter avsedda för rengöring och skötsel av Bonded Leather, vi rekommenderar Conditioner för Bonded läder.
  • Sammet tyg 
  • Använd dammsugare för att få bort smulor och smuts från sammetsmöbeln!
  • Fluffa regelbundet till sammetskuddar och dynor på sammetssoffan!
  • Kamma sammetstyget med en mjuk borste för att underhålla sammetsluggen!
  • Använd så lite vatten och vätska som möjligt när du underhåller, rengör, och vårdar din sammetsmöbel!
  • MDF-skivor
  • MDF-skivor som är målade eller lackade är känsliga för repor och skador. Var därför varsam med skivorna för att undvika detta. Ytor målade med lack med färgpigment eller målarfärg har en pigmentering som ger en ej täckande genomskinlig yta. Livsmedel som läsk, rödvin och kaffe innehåller färgämnen som vita lacker är extra känsliga mot.
  • Marmorskiva 
  • Marmor är ett ömtåligt och poröst material som är känsligt för fukt och smuts. Var extra noggrann med hur du använder och underhåller skivan. Man ska alltid torka upp allt man spiller på marmorn omgående och man ska tänka på att marmor är känsligt för syror. Därför ska man aldrig använda sura rengöringsmedel. Medel för avlägsnande av kalkbeläggningar, som exempelvis toalettrengöringsmedel, är skadliga och orsakar frätskador. Andra sura vätskor som vin, ättika, vinäger, fruktjuice, kolsyra, kaffe kan orsaka stora skador på stenen, men också vanligt vatten om det inte torkas bort snabbt. Men marmor är tyvärr ett ömtåligt material som lätt repas därför ska man använda underlägg vid användning utav porslin.

 

Betalning

Betalningsalternativ

Vi erbjuder flera olika betalningsalternativ för att du som kund ska kunna välja det sätt som passar dig bäst. I nätbutiken kan du välja mellan att betala med bank-/kreditkort, direktbetalning från ditt bankkonto, fakturabetalning eller delbetalning med eller utan ränta beroende på avbetalningstiden. I butiken i Jönköping kan du betala kontant, med kredit-/bankkort eller delbetala med eller utan ränta. Kontakt oss på kundtjänst om du istället önskar betala i förskott via bankgiro eller har några frågor om de olika betalsätten.

Bankkort eller kreditkort

Du som har VISA eller Mastercard kan enkelt betala dina varor via hemsidan. Du behöver då fylla i kortnummer, kortets giltighetstid och CVC-kod. CVC-koden är de tre sista siffrorna på kortets baksida. Pengarna dras direkt från kontot när du bekräftar ordern. Kungsmöbler använder sig av VBV (Verified by Visa) som är en global säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet. Överföringen av pengarna sker med SSL-kryptering för att ingen obehörig ska komma åt dina kortuppgifter. Har du frågor kring säkerhet eller kortbetalning kontakta Kungsmöbler kundservice på telefon 036-124003 eller info@kungsmobler.se .

Fakturabetalning (endast inom Sverige)

I samarbete med Svea Ekonomi kan vi erbjuda betalning mot 14 dagars faktura. För denna tjänst debiterar vi en fakturaavgift på 35 kr (inkl moms). När du väljer att betala mot faktura sker en kreditupplysning på ditt person- eller organisationsnummer. Leverans sker endast till den adress som finns registrerad, såsom folkbokföringsadress och du betalar inget förrän du mottagit dina varor. Fakturan skickas från Svea Ekonomi samma dag som du mottar leveransbekräftelse från oss. Betalningsvillkor är 14 dagar netto. Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta med 2 % per månad från förfallodagen. Vid påminnelse debiteras lagstadgad påminnelseavgift på 60 kr. Vid beställning mot faktura måste beställaren vara minst 18 år. Bostadsrättsföreningar samt föreningar kan ej kan handla på faktura.

Delbetalning med 0% ränta

Svea Ekonomi AB erbjuder dig att, efter godkänd kreditprövning som sker efter du fyllt i personuppgifterna i kassan, teckna ett kontokreditavtal på de villkor som framgår av de allmänna villkoren till bilagt kontoavtal.

För att beviljas kontokredit krävs att du skriver under det avtal Svea skickar till dig och återsänder detta till Svea inom 8 dagar. Om du inte gör detta har kontoavtal inte ingåtts och du ska därför betala hela beloppet på en gång enligt den faktura Svea sänder till dig under nästa månad. Svea kommer även att påföra ränta på fakturan (enligt gällande prislista) för tiden mellan leveransen och fakturans förfallodatum.  Ett kontoavtal innebär att du får en kredit som du kan använda till inköp hos till Svea anknutna leverantörer. För varje tillfälle du betalar till Svea så kan du disponera motsvarande kreditutrymme som du amorterar för andra inköp under den tid som kontokreditavtalet gäller.  Krediterbjudandet gäller det belopp som anges i kontoavtalet.

Kredittiden väljer du genom att kryssa i det alternativ som passar dig bäst. Du åtar dig att inom kredittiden återbetala hela krediten. Det innebär att du varje månad måste betala minst den summa som framgår av det val du gjort. Självklart kan du betala mer eller betala hela krediten på en gång utan att detta kostar något extra.

Om du vill utnyttja kontokrediten under kredittiden för andra köp kommer – för att krediten skall vara slutbetald inom den avtalade kredittiden den lägsta månadsbetalningen att höjas. Ju kortare kvarvarande kredittid desto högre lägsta månadsbetalning. Vill du ha kvar samma lägsta månadsbetalning kan du kontakta Svea på telefon 08-735 29 69 och ansöka om förlängd kredittid. Av datatekniska skäl kommer Svea, om du utnyttjar kontokrediten för flera inköp att tills vidare fakturera dig separat för de olika köpen. Självklart slipper du i så fall att betala för mer än en aviseringsavgift per månad.

Om du inte särskilt meddelar Svea kommer Svea att för Din räkning att betala Ditt inköp hos Kungsmöbler. Har du några frågor så kan du ringa 036-124003 för närmare information.

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,68 %

För krediter som ingås på distans, till exempel via Internet eller svar på brevutskick där du personligen inte träffar kreditgivaren gäller Distansavtalslagen. Svea har därför skyldighet att lämna viss information. Sådan information finns tillgänglig i de allmänna villkoren till Kontoavtalet. De allmänna villkoren läser du genom att klicka på länken allmänna villkor.

Svea är även skyldig att lämna information enligt Personuppgiftslagen. Även sådan information finns i de allmänna villkoren.

Ångerrätt

För privatpersoner tillämpar Kungsmöbler Distans- och Hemförsäljningslagen samt Konsumentköplagen (distans- och hemförsäljningslagen). Enligt Distans- och Hemförsäljningslagen har kunden alltid rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan och utan att behöva uppge någon speciell anledning. Om produkten ej är i originalskick debiteras kunden för värdeminskningen, detta gäller även för emballaget. Produkten och förpackningen ska returneras i väsentligt oförändrat skick, det vill säga oanvänd, hel och ren. Varorna får inte heller ha monterats. Du får hela köpesumman tillbaka, men leveranskostnaden för returen står du själv för. Den returnerade varan skall vara i lika gott skick som när du mottog den, och ska returneras med sitt originalemballage. Vänligen ange ditt namn samt ordernummer alternativt en kopia av din faktura, samt uppgifter om hur återbetalning ska ske. Återbetalning utförs normalt inom 1-5 arbetsdagar, dock senast inom 30 dagar, efter att vi mottagit och godkänt returen. Observera att eventuell faktura ska betalas även om du returnerar varan. Återbetalning av ordersumman görs efter godkänd retur. Vänligen kontakta oss innan du returnerar en vara.

Vid köp av en vara som är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad speciellt för dig så gäller inte ångerrätten. Detta kan till exempel vara en soffa i ett specifikt tyg och färg som tillverkas just för dig. Ångerrätten gäller heller inte fullt ut vid specialbeställda varor, dvs varor med leveranstid längre än två veckor.

Du har alltid rätt att avbeställa köpet om du inte har hämtat ut varan men näringsidkaren har rätt till ett skäligt skadestånd (KkL 37,41 §). Skadeståndet ska täcka de kostnader och den förlust som säljaren kan få pga. avbeställningen exempelvis fraktkostnader och lagerhållning. Säljaren har också rätt att på förhand ange en summa eller procentsats som ska ersättas vid avbeställning så länge som ersättningen är skälig i jämförelse med vilka kostnader som normalt kan uppstå.

För att ta emot en vara på öppet köp ska kvitto uppvisas samt att varan ska returneras i originalförpackning och vara i oanvänt, oskadat  och rent skick. Om varan har märkningslapp, plombering eller liknande ska dessa sitta kvar. Öppet köp gäller inte brutna förpackningar, specialbeställda varor eller reavaror.

Observera att ångerrätt inte gäller för företagskunder.

Reklamation

Du har enligt konsumentköplagen alltid 3 års reklamationsrätt. Skulle det vara något fel på din vara gör du en reklamation via vår hemsida så snart som möjligt efter fel har upptäckts, dock inom 2 månader efter att felet upptäckts.  Vi kontrollerar alltid samtliga varor för eventuella fel, i så stor utsträckning som möjligt,  innan vi levererar dem till dig. Om det mot förmodan ändå är något fel med din vara, var vänlig kontakta oss innan du returnerar varan till oss. När vi mottagit giltigt reklamationskrav kontaktar vi dig för avhjälpande av felet eller översänder eventuella returkoder/fraktsedel. Vid retur av reklamerad vara står självfallet vi för returkostnaden. Reklamationsrätten gäller inte skador på produkten som förekommer till följd av bristfälligt underhåll, normalt slitage, självförvållad skadegörelse eller då produkten använts på ett sätt som den inte är beräknat för.

Transportskada

Du som kund ansvarar för att det finns någon som tar emot och kvitterar varorna när leveransen utförs. Kunden ansvarar för att syna emballaget, notera eventuell emballageskada, räkna antal kolli samt se till att notering görs på fraktsedel/handscanner när chauffören är på plats, transportskador skall anmälas direkt till speditören. Detta för att kunna bli ersatt för eventuell skada på din produkt.

Anmälan om transportskada ska ske inom 3 dagar till Kungsmöbler, via mail eller telefon, då vi måste anmäla skadan till vårt fraktbolag. I anmälan till oss bifogas bilder på emballaget samt skadan på varan innan montering.

Garanti

Vi säljer alla produkter med två (2) års fabriksgaranti samt tre (3) års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen (läs mer på Konsumentverkets hemsida).

Obs! Garantin omfattar inte slitage, repor, märken eller skador som orsakats av stötar eller av en olyckshändelse.

Tvist

Vid eventuell tvist som tas upp av Allmänna Reklamationsnämnden är vår policy att följa de rekommendationer som nämnden utfärdar.

Personuppgifter

Vi tar ansvar för alla personuppgifter, till exempel namn, adress och e-post, som du lämnar till oss eller som vi får del av när du handlar hos oss. Alla sådana uppgifter används endast inom företagets datasystem och hanteras i enlighet med Svenska Personuppgiftslagen (PUL). Informationen kommer att användas i syfte att vi vid köp ska kunna fullgöra våra åtaganden mot dig och ge dig god service. Det kan handla om att leverera de varor du beställt, meddela orderstatus, eller att delge dig information om nyheter, kampanjer och erbjudanden.